Ofte stillede spørgsmål

På denne side kan De finde svar på en lang række af de mest almindelige spørgsmål vedrørende Deres rejse, bestilling og betaling, afbestilling og procedurer. Vi henviser endvidere til vores forretningsbetingelser, som er gældende ved alle bestillinger. 

Visum 
For information om visum kan De læse mere her.

Er der under en måned til afrejse og har De ikke påbegyndt visumprocessen, skal De hurtigst muligt tage kontakt til os eller vores samarbejdspartner Private Guide

Generelt

Er Akademisk Rejsebureau medlem af Rejsegarantifonden?    
Ja. Akademisk Rejsebureau ApS er medlem af Rejsegarantifonden under registreringsnummer 1779.

Hvor ligger Akademisk Rejsebureau?    
Akademisk Rejsebureau har adresse på:
Teglgårdsstræde 5
1452 København K

Hvordan kan Akademisk Rejsebureau kontaktes?    
Brug vores kontaktformular eller skriv en mail til os på info@akademiskrejsebureau.dk. De er også velkommen til at ringe til os på 33323265, vores åbningstid er mandag til fredag, 11-15. 

Hvor laver Akademisk Rejsebureau rejser til?    
Akademisk Rejsebureau laver bl.a. rejser til Rusland, Israel og Palæstina, Kroatien, Bosnien, Montenegro, Polen, Tyskland, Estland, Letland, Litauen, Usbekistan, Armenien, Georgien, Etiopien, Iran, Italien, Marokko og Holland. Se vores rejsekalender for aktuelle rejser.

Skal man være akademiker for at rejse med Akademisk Rejsebureau?    
Nej. Hos Akademisk Rejsebureau stiller vi ingen krav til vore rejsendes baggrund, alle er velkomne på vores rejser. Vi stiller dog krav til, at alle vore rejseledere har en akademisk uddannelse og har ekspertviden om den destination, rejsen går til.

Hvem er rejselederen?    
På rejser med Akademisk Rejsebureau vil der altid væren en dansktalende akademisk ekspertrejseleder i spidsen for hver gruppe. Alle rejser bliver annonceret med navn på rejselederen. Se listen over alle vore ekspertrejseledere her.

Hvorfor hedder det Akademisk Rejsebureau?    
Akademisk Rejsebureau tog sin begyndelse på Folkeuniversitetet, da de to stiftere, der forelæste sammen, begyndte at modtage opfordringer fra deltagerne om at lade deres forelæsninger munde ud i rejser. Disse "studierejser" blev en succes, og idéen om at bygge et rejsebureau, hvor rejserne har et højere fagligt indhold og en akademisk ekspertrejseleder i spidsen, tog form. Hos Akademisk Rejsebureau er det vores ønske, at en rejse med os skal være en indholdsrig og lærerig oplevelse, meget lig et kursus på f.eks. Folkeuniversitetet. Læs mere om Akademisk Rejsebureau her.

Bestilling

Hvordan  foretages en bestilling?
På vores hjemmeside er det muligt at bestille alle vore rejser. Når De har fundet den rejse og den afgang De ønsker, klikker De på "Bestil". Herefter skal De vælge antallet af rejsedeltagere og den ønskede værelseskategori. Bemærk, at såfremt I ønsker at blive faktureret separat, skal I foretage separat reservation. Næste skridt er at angive information på bestilleren og de medrejsende. Bestilleren er den, hvis navn kommer til at stå på bestillingen, og som modtager bestillingsbekræftelsen på e-mail. Øvrige medrejsende vil såfremt e-mail er angivet modtage informationsbreve, som fremsendes af Akademisk Rejsebureau forud for rejsen. Når alle informationer er korrekt udfyldt trykker De på "Gå videre". Sidste trin i bestillingsproceduren er betaling af depositum. Når depositum er betalt, har De bekræftet Deres reservation. De kan betale med diverse betalingskort direkte fra vores hjemmeside. Husk at bestille afbestillingsforsikring hos vores samarbejdspartner såfremt De ønsker dette. 

Er det muligt at reservere pladser?
Det er ikke muligt at reservere pladser på en rejse, kun ved indbetaling af depositum kan pladser garanteres.

Er det muligt at reservere en specifik plads i flyet?
Akademisk Rejsebureau tilbyder ikke muligheden for at reservere en specifik plads i flyet ifm. rejsen, da Akademisk Rejsebureau ikke kan garantere, at ønsker om specifikke pladser i flyet kan imødekommes. Vi beder flyselskaberne seate vores grupper ud fra bestillingsnummer, men flyselskaberne forbeholder sig altid retten til at omfordele pladserne i maskinen efter behov, og derfor har Akademisk Rejsebureau ingen mulighed for at garantere konkrete pladser på flyrejsen. Først ved indtjekning kan de endelige pladser bekræftes. Vi anbefaler derfor altid, at særlige ønsker til plads eller sidemand i flyet angives ved check-in i lufthavnen på afrejsedagen. 

Er det muligt at bestille tilslutningsfly?
Ønskes tilslutningsfly fra andre lufthavne end den i rejseprogrammet angivne afrejselufthavn, kan dette arrangeres, såfremt der findes tidsmæssigt passende afgange, og at det for hovedrejsen angivne flyselskab flyver på tilslutningsdestinationen eller er i besiddelse af en samarbejdsaftale med en anden operatør, der flyver på destinationen. Prisen for tilslutningsfly udregnes individuelt på baggrund af den merudgift, tilslutningsflyet medfører.
Tilslutningsfly eller andre ønsker til flybillet er kun gyldige, hvis der foreligger en skriftlig bekræftelse fra en medarbejder fra Akademisk Rejsebureau. Akademisk Rejsebureau forbeholder sig retten til at afvise at arrangere tilslutningsfly.

Hvordan bestilles en afbestillingsforsikring?
Akademisk Rejsebureau samarbejder med det danske selskab Europæiske Rejseforsikring om at tilbyde vore rejsende rejse- og afbestillingsforsikring. For at en afbestillingsforsikring skal være gældende, skal den tegnes før eller umiddelbart efter betaling af depositum. Læs mere her.

Er det muligt at fortryde sit køb?
Depositum er altid ikke-refunderbart, det er dermed ikke muligt at fortryde sit køb efter betaling af depositum og opnå refusion fra Akademisk Rejsebureau. Foretages afmelding efter indbetaling af depositum, men før betaling af restbeløb, er det kun depositummet der hæftes for. Læs mere i vores forretningsbetingelser.

Er der tillæg for eneværelse?
På alle vore rejser er det som standard sådan, at alle der tilmelder sig som enkeltpersoner, får tildelt et eneværelse til overnatning. Det forholder sig altid sådan, at hoteller opkræver ekstra for eneværelser, hvorfor det for os som rejsebureau er nødvendigt at have tillæg for eneværelse på alle vore rejser. Under de specifikke rejser er det muligt at finde prisen på tillægget.

Hvad sker der efter en tilmelding er foretaget?
Når De foretager en tilmelding til en af vore rejser, fremsender Akademisk Rejsebureau en bestillingsbekræftelse samt vores forretningsbetingelser og en rejsebeskrivelse på e-mail. Depositum skal betales ifm. bestilling af rejsen. Når depositum er betalt, har De bekræftet Deres deltagelse på rejsen. Depositum er altid ikke-refunderbart.

Manglende bekræftelse på tilmelding
Der kan gå op til én time fra De har foretaget Deres tilmelding, til vores system fremsender en e-mailbekræftelse. Har De foretaget tilmelding til en rejse, men ikke indbetalt depositum ved afslutning af tilmeldingsformularen, vil De ikke modtage nogen automatisk bekræftelse, der kan derfor gå op til 48 timer fra De har foretaget Deres tilmelding, til De hører fra os. 

Tilkøb og aftenarrangementer
På en række af vore rejser tilbyder vi muligheden for tilkøb af programpunkter, ekskursioner og/eller aftenarrangementer. Tilbud om tilkøb og aftenarrangementer vil blive fremsendt til alle tilmeldte i et separat informationsbrev forud for afrejsen.
Bemærk, at det ikke er på alle rejser med Akademisk Rejsebureau, vi tilbyder muligheden for tilkøb og aftenarrangementer.

Betaling

Hvordan kan jeg betale for rejsen? 
Det er muligt at betale på to forskellige måder - betalingskort eller indbetalingskort. 

Betalingskort
Betaling med Dankort, Visa-kort eller Mastercard kan foretages via Akademisk Rejsebureaus hjemmeside. Alle online kortbetalinger bliver håndteret i en ekstern betalingsformular leveret af Quickpay. Bemærk at for betalinger med visse korttyper pålægges et gebyr, dette er gældende for følgende kort:
Mastercard 1,29%
Matercard debit/Maestro 1,04%
Visa-kort 1,25%
Visa debit 1,00%

Der er ingen gebyr ved betaling foretaget med VISA/Dankort.

Indbetalingskort
På alle bestillingsbekræftelser fremgår i bunden et BetalingsID. BetalingsID er svarende til den kodelinje, der benyttes til betaling af indbetalingskort. BetalingsID er altid +71< efterfulgt af en række nuller og et individuelt referencenummer. Kreditornummer er altid +87005054. 

Hvor meget skal betales i depositum?
Depositum er 3.000 kr. per person. Depositum er ikke-refunderbart.

Hvornår opkræves depositum?
Depositum opkræves ifm. tilmelding til rejsen og betales vha. Dankort, Visa-kort eller Mastercard via Akademisk Rejsebureaus hjemmeside. Har De ikke mulighed for at foretage kortbetaling, skal De kontakte Akademisk Rejsebureau på 33 32 32 65.
Ved indbetaling af depositum bekræfter De deres deltagelse på rejsen. Indbetaler De ikke depositum rettidigt, vil Akademisk Rejsebureau ikke kunne garantere Deres plads på rejsen. 

Hvornår skal restbeløbet betales?
Betalingsfristen for restbeløbet er to måneder før afrejsedatoen. Bestilles rejsen mindre end to måneder før afrejse, skal det fulde beløb betales ifm. med tilmelding til rejsen. 

Fremsendes en ny faktura til betaling af restbeløb?
Nej. Den bestillingsbekræftelse, der fremsendes til betaling af depositum, er også gældende for restbeløbet. 

Betaling for tilkøb og aftenarrangementer
Såfremt tilkøb ikke er tilbudt eller tilvalgt ifm. bestilling af selve rejsen, vil der fremsendes en separat faktura for tilkøb og aftenarrangementer. Betalingsfrist for disse angives på fakturaen. 

Betaling for visum
Visum er ikke inkluderet i rejsens pris. Kræves visum til en rejse, vil prisen for dette blive opkrævet separat. 

Flyrejsen

Hvilket flyselskab benyttes?
Akademisk Rejsebureau samarbejder med en række forskellige flyselskaber. Typisk bruges følgende selskaber:

 Rusland  SAS, Air Baltic, Aeroflot, Czech Airlines, Finnair
 Mellemøsten  Turkish Airlines, Lufthansa, Austrian Air, Norwegian, SAS,
 Air Berlin
 Baltikum  Air Baltic, SAS
 Balkan  Lufthansa, Air Berlin, Austrian Air
 Kaukasus   Turkish Airlines, Air Baltic
 Afrika  Turkish Airlines
 Europa*

 SAS, Norwegian, Brussel Airlines, Lufthansa, Austrian Air,
 Air Berlin

* Wien, Amsterdam, Bruxelles, Venedig, London, Krakow m.fl.

Hvornår oplyses flytider?
De konkrete flytider oplyses i det informationsbrev, der fremsendes ca. en måned før afrejse. Ønsker De at kende flytiderne tidligere, kan De få dem oplyst ved henvendelse til Akademisk Rejsebureau. Alle flytider der oplyses forud for informationsbrevet én måned før afrejse, er med forbehold for ændringer, og vi fraråder derfor, at de foretager dispositioner på baggrund af de oplyste flytider. Årsagen til at flytider ikke angives på vores hjemmeside og er med forbehold ved henvendelse tidligere end en måned før afrejse er, at vi desværre ofte oplever, at flyselskaberne ændrer deres afgangstider eller helt aflyser afgange. 

Hvor meget bagage må medbringes?
Alle rejsende må medbringe ét styk bagage til indtjekning og ét styk håndbagage. Da det tilladte antal bagagekilo kan variere fra flyselskab til flyselskab, kan vi først oplyse den tilladte mængde i informationsbrevet én måned før afrejse. 

Er det muligt at reservere en specifik plads i flyet?
Akademisk Rejsebureau tilbyder ikke muligheden for at reservere en specifik plads i flyet ifm. rejsen, da Akademisk Rejsebureau ikke kan garantere, at ønsker om specifikke pladser i flyet kan imødekommes. Vi beder flyselskaberne placere vores grupper ud fra bestillingsnummer, men flyselskaberne forbeholder sig altid retten til at omfordele pladserne i maskinen efter behov, og derfor har Akademisk Rejsebureau ingen mulighed for at garantere konkrete pladser på flyrejsen. Først ved indtjekning kan de endelige pladser bekræftes. Vi anbefaler derfor altid, at særlige ønsker til plads eller sidemand i flyet angives ved check-in i lufthavnen på afrejsedagen. 

Er det muligt at bestille tilslutningsfly?
Ønskes tilslutningsfly fra andre lufthavne end den i rejseprogrammet angivne afrejselufthavn, kan dette arrangeres, såfremt der findes tidsmæssigt passende afgange, og at det for hovedrejsen angivne flyselskab flyver på tilslutningsdestinationen eller er i besiddelse af en samarbejdsaftale med en anden operatør, der flyver på destinationen. Prisen for tilslutningsfly udregnes individuelt på baggrund af den merudgift, tilslutningsflyet medfører.
Tilslutningsfly eller andre ønsker til flybillet er kun gyldige, hvis der foreligger en skriftlig bekræftelse fra en medarbejder fra Akademisk Rejsebureau. Akademisk Rejsebureau forbeholder sig retten til at afvise at arrangere tilslutningsfly.

Udleveres en flybillet?
Nej, der fremsendes eller udleveres ikke en fysisk flybillet forud for rejsen, da alle flybilletter er elektroniske. I lufthavnen på afrejsedagen udleveres flyinformation med bookingnummer.

Hvornår mødes gruppen i lufthavnen?
Akademisk Rejsebureau fastlægger altid et mødetidspunkt i lufthavnen på afrejsedagen, hvor gruppen mødes og tjekker ind samlet. Dette mødetidspunkt vil oftest være to timer før afgang. Endelig information om mødetidspunkt fremsendes i informationsbrevet én måned før afrejse.

Hvad skal den rejsende medbringe til indtjekning i lufthavnen?
Det er kun nødvendigt at medbringe pas. Alle øvrige dokumenter i forbindelse med rejsen udleveres af vores medarbejder i lufthavnen.

Mødested i lufthavnen
Det præcise mødested i Københavns Lufthavn angives i informationsbrevet én måned før afrejse.

Hvilken lufthavn flyves fra?
Afrejselufthavnen vil fremgå af den bestillingsbekræftelse, der fremsendes på e-mail efter rejsen er bestilt. Desuden vil afrejselufthavnen også fremgå af det informationsbrev, der fremsendes én måned før afrejse. På størstedelen af vore rejser er afrejselufthavnen Københavns lufthavn. 

Er mad inkluderet på flyrejsen?
Langt de fleste flyselskaber har afskaffet den gratis madservering på deres europæiske ruter, derfor er der i udgangspunktet ikke inkluderet mad på flyrejsen på vores afgange. Det er dog muligt at købe både mad og drikke om bord. 

Rejsen

Krav til den rejsendes fysiske formåen
Rejser med Akademisk Rejsebureau er i udgangspunktet ikke egnede for personer, der er meget dårligt gående, eller er afhængige af assistance eller hjælpemidler som eksempelvis kørestol eller rollator. På alle vore rejser er det nødvendigt, at den rejsende kan gå minimum 2-3 km i almindeligt tempo med få korte stop undervejs. Til flere af de destinationer hvortil Akademisk Rejsebureau arrangerer rejser er forholdene ikke egnede for gangbesværede eller handicappede. Er De gangbesværet, eller på anden vis har gener, der gør at De sandsynligvis ikke kan deltage i et program på lige fod med de øvrige rejsedeltagere, anbefaler vi, at De konsulterer en medarbejder fra Akademisk Rejsebureau, inden De foretager en bindende tilmelding. Vi fraråder helt tilmelding, såfremt De er afhængig af hjælpemidler såsom personlig hjælper, kørestol, rollator o. lign. 

Hvornår udleveres det endelige program?
Det endelige program udleveres i lufthavnen på afrejsedagen. På vores hjemmeside er det muligt at se en vejledende udgave af dagsprogrammet. Ændringer kan forekomme i det endelige program, så annoncerede programpunkter må gennemføres i en anden rækkefølge eller på andre tidspunkter end beskrevet på vores hjemmeside eller i andet materiale. 

Er det nødvendigt med visum til rejsen? 
Enkelte af vore destinationer kræver visum heriblandt Rusland, Usbekistan og Etiopien. Akademisk Rejsebureau vil altid informere om, hvorvidt en rejse kræver visum. 
Læs mere om visum

Hvornår fremsendes mere information om rejsen? 
Der fremsendes fyldigt informationsbrev til alle deltagere ca. en måned før afrejse. I dette brev oplyses om mødetid og -sted på afrejsedagen, flyinformation samt praktiske oplysninger om rejsen. 

Er rejselederen dansktalende?
På alle vore rejser er rejselederen en akademisk ekspertrejseleder, der taler dansk. 

Gennemføres hele rejsen på dansk?
På vore rejser kan der være enkelte møder med lokale personligheder eller omvisninger foretaget af en lokal guide, som ikke er på dansk. Den dansktalende ekspertrejseleder vil i disse tilfælde oversætte og opsummere undervejs for de, som ønsker dette.   

Hvor stor er gruppen?
Hos Akademisk Rejsebureau har vi ikke noget fastlagt loft for en gruppes størrelse, dog vil gruppestørrelsen ikke overstige, hvad der kan være i en bus. Typisk skal der være 12-15 deltagere for, at en rejse kan gennemføres, men dettte kan variere fra rejse til rejse. 

Er rejseforsikring et krav?
På enkelte af vores destinationer er det et krav at kunne fremvise gyldig rejseforsikring for at kunne få udstedt visum, dette gælder bl.a. Rusland. Vi anbefaler dog alle vore rejsende at tegne en rejseforsikring, der dækker under rejsen.

Akademisk Rejsebureau anbefaler også alle vore rejsende at tegne en afbestillingsforsikring. 
Har De ikke en rejse- eller afbestillingsforsikring, tilbyder Akademisk Rejsebureau muligheden for at tegne dette via vores samarbejdspartner Europæiske. De vil modtage mere information om dette i det brev, vi fremsender som bekræftelse på Deres tilmelding. 

Hvordan er praksis omkring drikkepenge?
På alle rejser med Akademisk Rejsebureau, er drikkepenge inkluderet i alt hvad der vedrører det planlagte program. Dvs. lokale guider, chauffører, hotelpersonale og tjenere på restaurenter. 

Er det nødvendigt med vaccinationer?
Til nogle rejser anbefales det, at man bliver vaccineret før afrejse. Ud over selve rejsedestinationen afhænger det bl.a. af rejsens længde, formål og hygiejniske forhold. På apoteker rundt omkring i Danmark kan man få hjælp til at undersøge, om vaccination er nødvendigt. Man bør får styr på sine vacciner senest en måned før afrejse, da nogle af vaccinerne skal gives mere end en gang for at give den optimale fulde beskyttelse. Akademisk Rejsebureau vil informere om det, såfremt en specifik vaccination er påkrævet for at opnå indrejse på en given destination. 

Spar 10 % på vaccinationerne hos apoteket
Det er nu blevet muligt at blive vaccineret på apoteker rundt omkring i landet. På apoteket får du professionel vejledning og rådgivning er uddannede og certificerede vaccinatører. På hjemmesiden https://sikkervaccination.dk kan du bestille tid til vaccination og konsultation, ligesom du også kan danne dig et overblik over, hvilke vaccinationer der højst sandsynligt passer til din rejse. Som rejsende hos Akademisk Rejsebureau får du 10 % rabat hos Sikker Vaccination. Læs mere her: https://sikkervaccination.dk

Afbestilling

Er tilmelding bindende?    
Ved betaling af depositum bekræfter De Deres deltagelse på rejsen. Depositum er ikke-refunderbart.

Hvordan afbestilles en rejse?    
Alle afbestillinger skal indgives skriftligt til Akademisk Rejsebureau på info@akademiskrejsebureau.dk

Yder Akademisk Rejsebureau nogen refusion ved afbestilling?    
Ved afbestilling af en rejse yder Akademisk Rejsebureau hverken hel eller delvis refusion af indbetalte beløb herunder bl.a. depositum, restbeløb, tilkøb, aftenarrangementer og visumudgifter.

Afbestillingsforsikring    
Akademisk Rejsebureau anbefaler alle vore gæster at tegne en afbestillingsforsikring. Har De ikke en afbestillingsforsikring, har De ikke krav på refusion, såfremt De skulle blive forhindret i at deltage på en rejse pga. f.eks. sygdom. Akademisk Rejsebureau samarbejder med det danske selskab Europæiske Rejseforsikring om at tilbyde vore rejsende rejse- og afbestillingsforsikring. For at en afbestillingsforsikring skal være gældende, skal den tegnes før eller umiddelbart efter betaling af depositum. Læs mere her.

Kan en rejse overdrages til andre?    
Såfremt De ikke selv har mulighed for at deltage på en rejse, De er tilmeldt, har De mulighed for at overdrage rejsen til en anden. Ønsket om dette, inkl. navn på personen som rejsen overdrages til, skal sendes skriftligt til Akademisk Rejsebureau på info@akademiskrejsebureau.dk. Findes der afholdte udgifter i forbindelse med rejsen, som ikke kan navneændres uden gebyr, som f.eks. flybilletter, vil disse udgifter blive pålagt den oprindelige kunde. Ved overdragelse opkræves desuden et administrationsgebyr på kr. 500 pr. person, som betales af den oprindelige kunde. Ved overdragelse hæfter den nye rejsende for betaling af restbeløb. Akademisk Rejsebureau forbeholder sig retten til at afvise en overdragelse.

Rejsebureauets aflysning af rejsen
I sjældne tilfælde kan Akademisk Rejsebureau se sig nødsaget til at aflyse en rejse. Sker dette tilbydes en erstatningsrejse eller muligheden for at få tilbagebetalt det fulde indbetalte beløb. Akademisk Rejsebureau dækker ikke eventuelle udgifter, den rejsende har haft udenom Akademisk Rejsebureau, som f.eks forsikring, pasfornyelse, forudbetalte transportudgifter eller hotel. Seneste tidspunkt for aflysning er én måned før afrejse.